Historie

Det, du har på allerinderst skal være rart at have på, og det skal passe til din stil. Og det er lige præcis dét, du får hos JBS. Pasform, kvalitet, og individualitet. Sådan har det været siden Jens Bjerg Sørensen stiftede JBS i 1939.

Med mere end 300 medarbejdere og forhandlere i en lang række lande er JBS Textile Group A/S Danmarks største og førende producent af undertøj. Det er en position, vi har opnået ved at holde fast i vores kerneværdier, mens vi hele tiden udvikler og fornyr os. Vi er ikke som alle andre. Vi har arbejdet med undertøj i 80 år – og den erfaring kan både mærkes og ses.

Vores historie

Vores historie startede som producent af herreundertøj. Og det er fortsat her, vi har vores største forretningsområder. Historien begynder i 1939 på den jyske hede.

1939-1945

Jens Bjerg Sørensen drager til byen og skaffer sig en ny levevej. Han ser en mulighed i at tjene penge ved at spole garn på vindsler og producere forskellige beklædningsgenstande såsom sokker og trøjer.

Derfor skaffer han sig alt, hvad han kan få fat i af restgarner. Efter nogle år kommer krigen, og den betyder stilstand og knaphed på råvarer. Det giver store udfordringer for den nystartede virksomhed, som har fået navnet Jens Bjerg Sørensens Trikotagefabrik. Men en god portion jysk stædighed og en indædt tro på, at tingene kan lykkes, er dét, der gør forskellen.

 

1946-1952

JBS starter produktionen af nattøj og undertøj. Det er den originale 300-serie. På samme tid starter Koreakrigen, hvilket medfører endnu en international krise og rationeringer på materialer.

Jens Bjerg Sørensen danner “Hakkelsesskæreriet” i Dalgasgade i Herning sammen med sin bror, Preben, der etablerede skjortefabrikken Bosweel og barndomsvennerne fra Rødding, brødrene Mads Eg og Aage Damgaard, der står bag egetæpper og Angli-skjorten. Her hjælper de under samme tag hinanden med produktionen. Det var en dynamisk form for produktionskollektiv, hvor entreprenørånden for alvor viser sit potentiale i de unge lokale mænd, der alle har store planer for fremtiden.

 

1953-1960

Virksomheden JBS tager med sine ca. 15 medarbejdere kampen op mod de store danske tekstilproducenter. En kamp, som på papiret ligner en umulig mission men, som stille og roligt får hul igennem til herretøjsforretninger over hele landet.

Strategien, der skal modstå dårlige odds, er lagt fast. En komplet undertøjskollektion med 4 modeller; små leverancer, så forretningerne ikke brænder inde med noget, levering fra dag til dag, uge til uge og så de gode gammeldags jyske dyder: ærlighed, hæderlighed og at holde, hvad man lover. Et ord er et ord.

Denne strategi bliver hurtigt en succes. Dels fordi de store producenter er mere arrogante, og fordi de kun er interesserede i at levere store partier. Jens Bjerg Sørensens forretning er langt mere omstillingsparat end de store konkurrenter. Og det er en fordel. Det betyder, at JBS kan yde en bedre og mere personlig service til butikkerne.

 

1961-1965

JBS udvider kollektionen og fokuserer på pasform og et optimeret design. Sjovt nok opstår alternativet til hvidt undertøj ved en tilfældighed. En rulle stof bliver beskidt i produktionen, og man beslutter at farve den sort. Det sorte stof bruges til et eksperiment med en ny undertøjsserie i sort.

Det er i det hele taget et andet JBS, der viser sin nye kollektion frem på messen i Bellahøj i København det år. Jens Bjerg Sørensen begynder nu i højere grad at iscenesætte sit “brand”, som det frække og grænseoverskridende undertøjsmærke. På messen bruger JBS for eksempel en stor, sort mandlig model til at præsentere den “nye” sorte undertøjskollektion. Dét vækker stor opsigt og giver præcis det, som Jens Bjerg Sørensen ønsker sig mest: OMTALE i pressen.

 

1966-1970

Som ét af de første mærker i Danmark indleder JBS samarbejde med forskellige “hotte” designere, der får til opgave at designe kollektioner med deres eget særlige “look”. En af de største succeser er Margit Brandts spektakulære kollektion, der sælger som varmt brød. Hermed kommer JBS for alvor på Danmarkskortet som det “cooleste” danske undertøjsmærke.

En manifesterende milepæl bliver sat, da virksomheden den 22. december 1969 flytter til lokalerne på Bornholmsvej 1 i Herning. En nybygget og meget komplimenterende facilitet, som i den grad signalerer og understreger JBSs virksomhedsværdier.

Domicilet, som den dag i dag vækker opsigt, bliver tegnet af arkitekterne Friis og Moltke ud fra Jens Bjergs Sørensens ønske om hellere at bruge flere penge fra starten og få noget specielt, der holder mange år frem i tiden – og som afspejler virksomhedens ånd.

 

1971-1975

JBS er inde i virksomhedens største udvikling og positionerer sig som en virksomhed, der vil – og kan noget.

De ellers mange og store tekstilvirksomheder, som JBS kæmpede med og imod i starten, begynder at lukke, og konkurrencesituationen mildnes for en tid. JBS positionerer sig endnu stærkere, som hele Danmarks undertøjsmærke.

1976-1979

Trenden er “unisex”, og mænd og kvinder begynder at klæde sig ens. JBS udvikler endnu en salgssucces – en trusse ved navn “det lille under”, der både kan bruges af mænd og kvinder. Samtidig vågner Jens Bjerg Sørensen op en nat og har fundet på det, han selv beskriver som et af Danmarkshistoriens bedste slogans: “Ikke bare til mænd, men også til bare piger”. Næste morgen ringer han straks til sin reklamemand, som synes “at det kan man da ikke sige”. Men Jens Bjerg Sørensen står fast, og sloganet kommer til at betyde meget for virksomheden i mange år fremover.

1980-1985

1980erne er et hårdt årti for JBS. Virksomheden prøver nye produktlinjer af – fritidstøj og joggingtøj. Men det viser sig dog, at denne satsning ikke er den rigtige for virksomheden. Kollektionerne slår ikke for alvor igennem, og produktionen viser sig desuden at være meget omkostningsfuld end ventet.

1986-1989

Som en naturlig del af virksomhedens generationsskifte starter sønnen Claus Bjerg Sørensen som direktør den 1. november 1986. Han arbejder målrettet med at styrke undertøjssegmentet.

Claus vil tilbage til strategien om kun at producere undertøj. Hermed er filosofien om en “totalkollektion”, der omfatter alt inden for undertøjssegmentet på plads.

I 1987 dør Jens Bjerg Sørensen, én af de mest markante og visionære pionerer fra den jyske hede.

 

1990-1995

Den voksende globalisering betyder skærpet konkurrence fra store internationale mærker. Disse mærker bliver populære i takt med, at den metroseksuelle mands behov for selviscenesættelse stiger markant.

 

1996-2005

JBS vil gerne ind på det norske marked og får mulighed for at købe den norske fabrik “Dovre“. Det betyder en klar styrkelse, idet man fra dag ét har et stærkt norsk salgsnetværk, der uden problemer tager alle JBS-kollektionerne med i salgsmappen.

JBS er i kraftig vækst og oplever en fremgang og udvikling, som ikke er set før i firmaets historie. Synergieffekten af mange års fokuseret strategi og arbejdsindsats begynder at vise sig, og det drages der fordel af. Det gælder inden for salg såvel som produktion, hvor JBS flytter resten af produktionen til egen fabrik i Litauen i 2001.

I 2002 åbnes egen butik i Illum i København.

Den 11. november 2002 oplever JBS en sort dag i historien. Produktionsbygningerne på Bornholmsvej brænder, og de står ikke til at redde. Heldigvis er produktionen flyttet til udlandet, og JBS vælger derfor at omdanne de gamle produktionsbygninger til en ny administrations- og salgsbygning. Det smukke nybyggeri, der ligesom det oprindelige domicil er tegnet af Friis & Moltke, giver ny energi til virksomheden, og en negativ situation bliver vendt til noget positivt. De nye, smukke og ekstravagante omgivelser er med til at give kunderne en oplevelse af brandet, og de danner samtidig grobund for både stolthed og sammenhold blandt de ansatte i virksomheden.

2006-2008

I efteråret 2006 lancerer JBS en banebrydende viralfilm på internettet. I filmen, som udspringer af JBS-kampagnen “Men don’t want to look at naked men” vendes der op og ned på de traditionelle kønsroller. I filmen opfører en ung kvinde, kun iført hvide herreunderbukser, sig som en “rigtig mand”…På få måneder ses JBS-filmen af ikke mindre end 11.000.000 mennesker, og den får næsten kultstatus.

I 2006 bliver JBS udpeget som et af 330 danske B2C (Business-to-consumer) SUPERBRANDS af det internationale Brand Council. I Danmark har Councilet på baggrund af en analyse af 2100 forbrugersvar vurderet hvilke brands, blandt de mange tusinde B2C brands på det danske marked, der får klassificeringen B2C Superbrands 2006.
Definitionen på et B2C Superbrand er følgende: I forhold til konkurrerende produkter tilbyder et SUPERBRAND betydelige følelsesmæssige og/eller rationelle fordele, som forbrugerne -bevidst eller ubevidst – ønsker, genkender og er villige til at betale ekstra for. Også i 2008 er JBS blevet udvalgt som SUPERBRAND.

JBS udvider atter i 2008. Denne gang med overtagelsen af Egtved strømper, der indlemmes som et supplerende element i JBS-kollektionen.

2009 er året, hvor JBS med stolthed kan fejre 70 års som Danmarks største og førende undertøjsproducent.

2009-2011

I december 2010 får filmen “Klovn – The Movie” premiere og trækker fulde huse i landets biografer. Den evigt uheldige Frank Hvam, der er en dedikeret JBS-bruger, optræder i sit hvide og helt igennem klassiske herreundertøj adskillige gange i filmen.

Blandt andet i scenen, hvor han crasher en Thomas Helmig koncert under Skanderborg Festivalen – naturligvis kun iført JBS og sorte sokker…

JBS får i foråret 2011 licens til at producere en speciel “Klovn – The Movie”-undertøjskollektion, der kommer til at bestå af 9 dele.

I oktober 2010 indtager JBS for alvor det svenske marked ved opkøbet af det populære brand Resteröds. I Sverige har Resteröds produceret kvalitetsundertøj til både mænd og kvinder siden 1935. Senest er brandet også blevet anerkendt for sine iøjnefaldende og trendy modekollektioner med et markant og cool look.

 

2012-2013

JBS manifesterer sig markant på online-markedet, da opkøbet af webshoppen Intimo.dk i april måned 2012 er en realitet. Intimo.dk, der blev etableret i 2006, er en populær webshop, som har specialiseret sig i at sælge mærkevareundertøj til kvinder og mænd.

Med Intimo.dk har JBS sikret sig en anerkendt og velfungerende salgskanal på internettet, og koncernen er dermed gearet til at håndtere fremtidige internationale forespørgsler.

I efteråret 2012 begår JBS noget af en genistreg! I samarbejde med den verdenskendte, danske tennisstjerne og fashionprinsesse, Caroline Wozniacki, lancerer JBS en lækker og feminin undertøjskollektion. Caroline har sat sit tydelige præg på kollektionen, der består af sporty og farverige trusser, toppe og bh’er i JBS’ velkendte høje kvalitet – og med en pasform, der er en international topatlet værdig.

2013-2015

I starten af 2013 scorer JBS endnu en fantastisk samarbejdspartner. Én af fodboldverdenens allerstørste stjerner, den portugisiske fløj Cristiano Ronaldo indgår et samarbejde med JBS om at designe trendy og cool undertøjs- og strømpekollektioner.

Cristiano Ronaldo-serien får to linjer: En sej kollektion, der bliver designet specielt til de yngste fans, – og en mere modeorienteret og sofistikeret kollektion, skabt til modebevidste yngre mænd med hang til høj kvalitet og lækkert design.
Gennem samarbejdet med Cristiano Ronaldo har JBS fået en unik, international platform, der fremadrettet vil sikre, at JBS-brandet bliver kendt over det meste af verden.

Som konsekvens af den store succes på undertøjssiden ønsker Ronaldo at tage brandet et step videre. Idéen er at producere herreskjorter i et lækkert design, og fodboldstjernen ønsker, at JBS Textile Group A/S skal styre projektet. I 2014 indgår vi derfor endnu en kontrakt med Cristiano Ronaldo. Denne gang om skjorter.

2016-2017

JBS Textile Group indleder et samarbejde med endnu en international kendis. Denne gang den amerikanske skuespillerinde og model, Carmen Electra. Den smukke kendis lægger navn til og bliver levende reklamesøjle for en feminin kollektion af strømpebukser og lingeri, to produktkategorier som aldrig tidligere er blevet produceret hos JBS. Her er tale om kollektioner, beregnet til kampagnesalg, der laves i puljer og ikke kan suppleres. Carmen Electra er et populært ansigt på de sociale medier, hvilket især genererer stor interesse på eksportmarkederne.

I efteråret 2016 udvider JBS Textile Group A/S atter brand-paletten. Ved opkøbet af HB Textil får vi tilført fem gode, etablerede mærker: Claudio, Symfoni, Laze, Beautiful Legs by Caroline Fleming og Decoy. Med de nye brands får vi masser af erfaring og knowhow, da HB Textil er specialist i alle processer omkring produktion af dameundertøj, -strømper og -strømpebukser.

 

2018

I 2018 lancerer vi et nyt brand: ”JBS of Denmark”. Kollektionen har et minimalistisk og stramt look og er skabt til mænd, som vil have loungewear og undertøj, der er rart og behageligt at have på. Vi kalder det ”Designed to relax”. Loungewearet skal give dig lyst til at sænke farten og tage en pause fra en travl hverdag.

Når dit tøj er behageligt at have på, slapper du bedre af. Derfor har vi undgået alt, der kan forstyrre og genere. F.eks. har vi svejset labelen fast på underbuksernes kant, så den ikke irriterer huden. Og vi har gjort os umage med at vælge materialer, der føles godt mod huden – og som er fremstillet med hensyn til miljøet. Kollektionen består af loungewear og undertøj i bambus og økologisk bomuld.

2019

I marts 2019 overtager JBS Textile Group den velrenommerede strømpefabrik SPARTA, der ligger i den Litauiske hovedstad, Vilnius. Strømpefabrikken har produceret strømper siden 1918 og har et stort knowhow og 125 dedikerede medarbejdere. Med overtagelsen af fabrikken styrker vi vores produktkompetencer og skaber positive synergier i hele JBS Textile Group. Det skal sikre, at vi hele tiden kan tilbyde dig de bedste produkter.

2021

JBS introducerer en drengekollektion i basisfarver. Serien omfatter underbukser, undertrøjer og strømper. Alle modeller er lavet i vores eget FSC-certificerede bambus-materiale, der er blødt, åndbart og med et godt stræk.

 

2024

JBS og Mads Nørgaard - Copenhagen indgår samarbejde. Klassiske JBS styles, bl.a. JBS Original, genfortolkes med Mads Nørgaard - Copenhagens karakteristiske stil.  Kollektionen indeholder 2 serier af herreundertøj. Den første kollektion lanceres i uge 42.